salji

Friday 18 October 2013

Dakwah??




Asalamualaikum... hye, dh lama arin x tulis an? huhuhu.. asif, asif.. gelombang exam msih menguasai.. dkt bln 11 bru hbis exam.. sobs.. k, dakwah.. dakwah tu mmg perlu.. Islam mnyuruh umatnya menyampaikan dakwah walaupin hanya sepotong ayat.. mungkin kita pun msih dlm proses belajar.. but, apa salahnya dalam kita belajar, kita ajak orang lain sekali join kita membaiki diri kan? manusia tu mudah lupa.. ya, itu memang hakikat.. bukanya majaz.. :p jadi.. sebagai sesama saudara, kita haruslah saling mengingati... ;)

apa kelebihan berkongsi ilmu ni? hmmm...

first, sure2 laa dapat pahala.. :)

second, diberkati di dunia dn diakhirat.. :))

third,  dapat berkongsi kenikmatan dn kebahagiaan yg dirasai..
ok, kita memang sama-sama masih belajar... dalam kita tengah belajar tu.. macam-macam perasaan yang kita rasa kan?.. c0ntoh? gembira.
apa yang membuatkan kita gembira? tentulah bila kita mengetahui fadhilat or kelebihan amalan yang boleh dilakukan.. contohnya? hmmm.. orang yang solat sunat sebelum subuh, kelebihan berpuasa enam, dan macam2 lagi.. semua tu Allah janjikan ganjaran yang besar sahabat..
bila kita kongsi rasa excited yang kita rasa tu dengan orang lain, mesti kita akan jadi lebih bersemangat kan? betul tak? ke arin je yang rasa macam tu? 
moreover, bila kita share benda yang baik, and benda tu boleh menambah ilmu seseorang, kemanisan hidup itu tu sedikit sebanyak mesti dapat kita rasa kan? insya-Allah.. :)

and.. bila kita rasa insaf sangat bila dapat tahu sesuatu ilmu itu.. kenapa kita tidak cuba kongsi je benda tu dengan orang lain? mungkin bukan kita je yang tidak tahu.. diorang pun mungkin tak tahu or masih blur2 lagi.. diorang pun perlukan cahaya juga kan? ;p jadi, kongsi jelaa.. kita tak akan rugi apa pun.. :) malah, sedikit sebanyak.. dalam kita cuba membaiki diri, ada juga orang orang yang nantinya boleh mengingatkan kita jika kita khilaf.. kita memang mudah lupa, sahabat.. sahabat yang saling mengingati ke arah kebaikan itu adalah sahabat yang terbaik.. :) susah nak cari sahabat macam tu.. but, kalau kita start untuk jadi sahabat yang baik untuk orang yang ada di sekeliling kita, insya-Allah Allah akan kirimkan kita sahabat yang baik.. janji Allah itu pasti kan? :)


kadang-kadang orang tu dah ada niat nak berubah ke arah kebaikan.. tetapi dia masih takut or ragu-ragu.. dengan adanya medium or pembakar semangat yang sering didedahkan kepadanya, insya-Allah benda tu boleh naikan level confident dia, tetapkan niat dia untuk berubah.. kan gembira tu kalau dapat tarik orang ke arah kebaikan? kita mesti tak nak tengok dorang sesat kan?



yupp!! :)

sahabat.. jomlah kita ajak sahabat-sahabat n orang yang ada di sekeliling kita untuk kejar ganjaran Jannah yang indah tak terkata tu.. kalau bukan jannah yang dikejar, apa lagi yang tinggal selain an-nar?






bila kita dah pasang niat nak berubah ke arah kebaikan, memang lah bukan sesuatu yang mudah.. memang banyak dugaannya.. tambah kalau nak ubah benda dah macam darah daging kita sendiri..  memang susah sangat.. arin tak cakap semua tu senang.. but kita mesti cuba jugak.. tak apa, sikit-sikit laa.. bila dah biasa nanti.. insya-Allah akan jadi ok.. :) and.. korang tahu tak?




insya-Allah..  :)

Arin dah dapat rasa semua ni.. alhamdulillah.. arin dapat sahabat2 yang baik.. yang setia.. yang tidak pentingkan benda lain dalam menjalani persahabatan.. sahabat yang bukan sahaja ada time kita happy je, but time kita sedih, time kita perlukan semangat, time kita perlukan jawapan bagi semua benda yang buat otak kita serabut.. and macam2 lagi.. but, the most important thing adalah sahabat yang selalu ingatkan kita bila kita buat silap.. ya, sahabat macam ni la yang kita perlukan.. sahabat yang jalinkan ukhwah fillah! :) arin bersyukur sangat sebab Allah hantar diorang untuk jadi sahabat arin.. all praise to Allah. Inna uhibba hunna fillah abadan abada! arin harap korang pun akan dapat sahabat yang baik macam diorang.. amin.. :) insya-Allah.. :)





arin pun manusia biasa.. masih cuba baiki diri.. bnyak sangat ilmu yang arin kena tuntut di muka bumi Allah ni.. jadi arin pun masih dalam proses belajar.. masih berperang dengan diri sendiri.. berperang untuk berubah ke arah kebaikan.. memang perlukan senjata yang kukuh dan canggih.. perlukan supply daripada pembekal.. sape? guru, sahabat yang baik, orang yang berilmu dan banyak lagi.. kalau arin buat salah, korang pun tegur laa arin.. :) n macam yang kita tahu..  jihad itu penting.. but jihad yang paling besar sekali adalah jihad melawan nafsu and diri kita sendiri! memang the most ultimate war laa. but, kalau kita ada niat tu, Allah akan bantu.. Allah akan permudahkan.. insya-Allah.. :)

ok laaa, sampai sini je ek entri kali ni.. arin kena study.. kalau tak, kantoi laa kimia arin nanti.. hehe.. :p kalau subjek lain ok lagi.. but kimia ni... hmmm.. tak terkata dah.. haha.. ok laa.. bnyak lagi kelebihan dakwah ni sebenarnya.. but hanya ni je yang arin mampu tulis kali ni..



Amin..Amin, Amin ya rabbal alamin..




kita semua masih belajar... tidak perlu kita perlekehkan orang cuba memberi dakwah kepada kita.. mereka juga masih berada di dalam proses pembelajaran.. arin pun mintak maaf kalau arin ada sakitkan hati sesapa di luar sana.. arin hanya ingin berkongsi sedikit ilmu yang arin dapat.. semoga bermanfaat.. :) ok laa, sampai sini sahaja entri arin pada hari ni.. bertemu semula pada minggu akhir exam.. hahaha.. semoga Allah sentiasa memberkati kalian.. Amin.. happy2 selalu ok? jgn stress2 sangat.. bergembiralah dan nikmatilah kehidupan ini selagi kita diberi peluang oleh-Nya..:) tetapi, bergembiralah mengikut syariat..  akhirul kalam, Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatahu.. 


1 comment: